Recht zwemmen 

In het zwembad oriënteer je je onbewust op de tegels, de lijnen in het water en de strepen op de bodem en zwem je recht naar de overkant. Als je de bodem niet kan zien doordat het water troebel is, dan blijkt het minder makkelijk om in een rechte lijn te zwemmen. In open water kijken veel zwemmers bijna om de slag naar voren terwijl ze ademen. Zo zorgen ze dat ze recht op hun doel af blijven zwemmen. Door zo vaak en op die manier te kijken, verlies je snelheid en dus tijd! 

Test je vaardigheid

Zwem in het zwembad 10 slagen met je ogen dicht. Lig je nog op koers of ben je van je lijn afgeweken? Naar links of naar rechts? Probeer het nog een paar keer. Wordt het beter? Blijf je afwijken naar links of naar rechts? Of ga je de ene keer naar links en de andere keer naar rechts.

Afwijkingen van de koers worden veroorzaakt door een disbalans in je slag. Misschien ligt je lichaam niet recht in het water of kruis je met je linkerarm over de middellijn als je je arm het water insteekt. 

Tips bij oriëntatie in open water

1> Kijk naar voren, als een krokodil, met je ogen net boven het water. Adem direct daarna bij de volgende slag opzij. Gebruik je core: zorg dat je lichaam een rechte lijn (van kruin tot tenen) blijft vormen, terwijl je kijkt en ademt.

2> Kijk niet te vaak, om de 10 slagen bijvoorbeeld. Kijken kost tijd en verstoort altijd enigszins je slag. 

3> Kies als het kan een doel dat hoog ligt en bijvoorbeeld niet een boei die laag op het water ligt. Een richtpunt dat hoger ligt, vind je makkelijker in de korte tijd die je hebt om je te kijken.

4> Als je evenwijdig aan en niet ver van een oever af zwemt, kijk dan opzij om je te oriënteren. 

Tips om rechtdoor te zwemmen

1> Check of je bij het insteken van je arm in het water de middellijn kruist. Je zwemt in de richting waarin je arm wijst. Zorg er dus voor dat je arm recht voor je schouder ligt.

2> Wat gebeurt er als je ademt? Draait je arm mee met het draaien van je hoofd en kruist je arm de middellijn? Of blijft je arm ook tijdens het ademen rustig voor je schouder blijft liggen. 

3> Zorg dat je in het water een rechte horizontale lijn vormt met je lichaam (van je kruin tot je tenen). Als je die lijn tijdens het zwemmen loslaat, gaan je armen en benen makkelijker alle kanten op en raak je van je koers af. Ook de stroming in het water of een golf heeft meer vat op je als je lichaam geen rechte lijn vormt.

4> Alles wat je meer (of minder) doet met rechts of links, met je armen of je benen, geeft een disbalans en leidt ertoe dat je van de rechte lijn afraakt. 

 

Leuk of interessant? Deel dit met anderen! Dank je wel. 

Terug naar overzicht...