Buiten adem met borstcrawl? 

Een goede conditie en toch ben je na 200m al buiten adem als je borstcrawl zwemt. Jammer, want dat hoeft echt niet. Iedereen die een goede conditie heeft zwemt met  de Total-Immersion-techniek gemakkelijk langere afstanden zonder adem tekort. Veel zwemmers werken te hard. Ze zijn in gevecht met het water, gebruiken veel kracht en verzuren daarom veel te snel waardoor ze buiten adem raken. Wat kun je er aan doen?

4 Tips om adem over te houden:

1> Denk naar voren! Probeer niet om je armen zo hard en snel mogelijk door het water heen te halen. Zo verspillen veel zwemmers kracht. Zoals Jacco Verhaeren een aantal jaar geleden al zei in de Volkskrant: duw het water niet naar achter, maar pak het water vast, alsof je een tafelrand vastpakt, en ga langs het water dat je vast hebt naar voren. 

2> De beenslag neemt veel energie en is lang niet altijd effectief. Een snelle beenslag leidt tot verzuring en zorgt ervoor dat je snel buitenadem bent. Zolang je niet aan het  sprinten bent, kun je beter minder doen met je benen en je beenslag afstemmen op de rest van je bewegingen. Voor de langere afstand kies je voor de 2-Beat-Kick (zie video op deze site). 

3> Werk aan je balans in het water. Je hebt geen vaste grond onder je voeten, water is instabiel en je hebt niets om je tegen af te zetten. Kun je door ontspannen een paar seconden door het water glijden door rustig af te zetten van de kant, met je armen voor je, je hoofd ligt in het water en je benen strekt tegen elkaar? Wel je core gebruiken anders zullen je benen te snel zinken. Ben je in balans dan hoef je minder spierkracht te gebruiken om het gebrek aan balans te compenseren. 

4> Vecht niet met het water, maar glijdt door het water heen. Maak zo min mogelijk spetters, bubbels en verminder de turbulentie, zo verminder je de weerstand die je in het water ondervindt. Luister terwijl je zwemt en probeer minder lawaai te maken. 

Leuk of interessant? Deel dit met anderen! Dank je wel. 

Terug naar overzicht...